Bloomberg Businessweek Best B-Schools 2018, czyli najlepsze szkoły biznesu w USA -> Blog -> executivemba.pl - Strona główna

Archiwum

Bloomberg Businessweek Best B-Schools 2018, czyli najlepsze szkoły biznesu w USA

Bloomberg Businessweek Best B-Schools 2018, czyli najlepsze szkoły biznesu w USA

Już od trzydziestu lat czasopismo Bloomberg Businessweek klasyfikuje najlepsze szkoły biznesu realizujące tzw. programy full-time MBA. Zwycięzcą tegorocznej edycji został uniwersytet Stanford Graduate School of Business. Na drugim miejscu podium znalazł się uniwersytet Pennsylvania (Wharton), a na trzecim – Harvard Business School.

Metodologia rankingu

Autorzy tegorocznej edycji zdecydowali, że szkoły biorące udział w rankingu zostaną ocenione w czterech głównych kategoriach tj.: zarobki i opłaty za studia (38,5%), budowanie sieci kontaktów, czyli tzw. networking (27,9%), nauczanie (23,1%) i przedsiębiorczość (10,5%). Na potrzeby zestawienia przeprowadzono ankietę wśród 10 473 studentów MBA, 15 050 absolwentów i 3 698 pracodawców odpowiedzialnych za rekrutację przyszłych pracowników. Z reguły rankingi w USA są sporządzane w oparciu o odpowiedzi z ankiet oraz dane dotyczące płac, opłat za studia oraz zatrudnienia uzyskane ze szkół. Pełny ranking najlepszych uczelni z podziałem na regiony zostanie opublikowany 11 grudnia br..

Wyniki rankingu

Jak już wspomniano na wstępie zwycięzcą tegorocznej edycji rankingu najlepszych amerykańskich programów MBA full-time został uniwersytet Stanford Graduate School of Business, który na pierwszej liście opublikowanej 30 lat temu został sklasyfikowany na dziewiątym miejscu, a w zeszłym roku na piątym. Stanford Graduate School of Business znalazł się na szczycie najnowszej listy w trzech z czterech kategorii uwzględnianych w rankingu tj. zarobki/ czesne, networking i przedsiębiorczość (w kategorii nauczanie uczelnia znalazła się dopiero na 10. pozycji). Podium całego zestawienia uzupełniają: Pennsylvania (Wharton) - 2. Miejsce i Harvard - 3. miejsce.

Jeśli chodzi o poszczególne kategorie, to warto przede wszystkim zwrócić uwagę na wyniki osiągnięte w kryterium nauczania. Trzy najlepsze programy MBA w tej kategorii pochodzą z następujących szkół biznesu: William & Mary, University of Utah i University of Texas w Dallas, natomiast zwycięzcy całego rankingu wypadli raczej słabo, a mianowicie: Stranford został sklasyfikowany na 10. miejscu, Wharton – na 38, a Harvard – na 53. To duże zaskoczenie. Autorzy rankingu wyjaśniają, że ich nowa waga przypisana nauczaniu ma mierzyć jego jakość, złożoność i zakres. Jak twierdzą, ich uwaga skupiała się głównie na tym, czy dany program ma odniesienie do rzeczywistych sytuacji biznesowych; czy kładzie nacisk na innowacje, rozwiązywanie problemów i myślenie strategiczne; jaki jest poziom inspiracji i wsparcia ze strony kadry akademickiej; jaka jest wielkość klasy i wreszcie jak wygląda współpraca. W tym miejscu należy nadmienić, że wyniki powstały w oparciu o ankietę przeprowadzoną wśród studentów i absolwentów, którzy pragną, aby ich szkoły były wysoko oceniane. Dodatkowo różne oczekiwania uczących się w każdej ze szkół oraz wielkość próby respondentów mogą również przekładać się na osiągnięte rezultaty.

Jednak porównanie wyników tego rankingu z innymi, pokazuje, że wśród najbardziej niedocenionych szkół biznesu znalazły się, m.in. Dartmouth College’s Tuck School of Business, Ross School of Business z Michigan, Broad College of Business z Michigan czy też Fisher School of Business z Ohio. Jeśli zaś chodzi o najbardziej przewartościowane uczelnie, to należy tutaj wymienić: Howard University, Utah (Eccles), Texas Christian (Neeley) czy też William & Mary.    

W najnowszym rankingu najlepszych szkół biznesowych według czasopisma Bloomberg Businessweek w sumie 33 z 84 szkół, czyli prawie 40%, które pojawiły się na tegorocznych i ubiegłorocznych listach, odnotowało dwucyfrowe lepsze lub gorsze wyniki. Dla porównania, w zeszłym roku tylko w przypadku sześciu uczelni doszło do dwucyfrowych zmian wyników, a w 2016 roku w 18. Największy spadek, aż o 32 miejsca, zaliczyła szkoła biznesu SUNY-Buffalo (z 46. na 78. pozycję), zaś jeśli chodzi o awans, to największy zanotował Howard University – aż o 30 miejsc, z 66. w 2017 roku na 33. miejsce w tym roku.

Wnioski

Praktyka pokazuje, że w przypadku większości rankingów MBA, jednym z bardziej nieuchwytnych i trudnych do zmierzenia elementów jest nauczanie. Dotyczy to w szczególności określenia jak dobry i innowacyjny jest dany program MBA. Autorzy zestawień podejmują próby zdobycia wiedzy na ten temat i przeprowadzają ankiety wśród studentów i absolwentów. Trzeba jednak pamiętać, o czym wspomniano już wcześniej, że bardzo często respondenci chcą, aby ich szkoły wypadły jak najlepiej. Ponadto niska liczebność próby, a także źle lub nieprecyzyjnie sformułowane pytania mogą skutkować brakiem zróżnicowania odpowiedzi i mieć duży wpływ na ostateczny wynik w całym rankingu.

Jak już wielokrotnie podkreślaliśmy, wszelkie zestawienia są bardzo pożytecznym narzędziem dla osób zainteresowanych studiami MBA. Jednak przed podjęciem decyzji o wyborze konkretnego programu MBA, warto także wziąć pod uwagę inne kryteria, o czym można przeczytać na naszym portalu.

Wyniki rankingu amerykańskich programów MBA realizowanych w pełnym wymiarze można znaleźć tutaj:

https://www.bloomberg.com/business-schools/2018/

Źródło: Bloomberg Businessweek.


: 23 listopada 2018 | : Rankingi