Executive Education Rankings 2018 według Financial Times -> Blog -> executivemba.pl - Strona główna

Archiwum

Executive Education Rankings 2018 według Financial Times

Executive Education Rankings 2018 według Financial Times

Już po raz dwudziesty dziennik Financial Times opublikował dwa rankingi Executive Education Rankings 2018. W najnowszej edycji szwajcarska szkoła biznesu IMD to numer 1 w kategorii programów Open Enrolment, tj. dostępnych dla wszystkich pracujących menedżerów, natomiast hiszpańska uczelnia Iese Business School nadal utrzymuje swoją czołową pozycję w rankingu Customized Courses tj. w zestawieniu programów dostosowanych do potrzeb klientów korporacyjnych. Zestawienia zostały sporządzone głównie w oparciu o badanie zadowolenia uczestników i klientów, a także wzrostu przychodów szkół, ich międzynarodowego zasięgu i różnorodności kadry akademickiej.  W rankingach nie ma żadnej uczelni z Polski.

W tegorocznej edycji FT Executive Education Rankings 2018 udział wzięła rekordowa liczba uczelni z całego świata. W pierwszym zestawieniu tzw. Customized Programmes uczestniczyło 90 programów zindywidualizowanej edukacji menedżerskiej, dostosowanych do potrzeb klientów, organizacji zlecających takie kursy, a w drugim klasyfikującym Open Enrolment Programmes - 80 otwartych programów edukacyjnych dla kadry kierowniczej, poświęconych konkretnej tematyce, takiej jak np.: przywództwo i skierowanych do profesjonalistów powiązanych z różnymi pracodawcami. Trzeci połączony ranking to lista 50 najlepszych szkół dla kadry kierowniczej, który powstał w oparciu o wyniki uzyskane w pierwszych dwóch zestawieniach.

Metodologia

Aby wziąć udział w rankingach, szkoły biznesu muszą mieć międzynarodową akredytację Equis lub ACCSB, wykazać się przychodami ze swoich zindywidualizowanych lub otwartych programów w wysokości co najmniej 2 mln USD w 2017 r.. W tegorocznej edycji w jednym lub obu rankingach łącznie uczestniczyły 102 szkoły biznesu. Najważniejsze kryteria, które zostały uwzględnione w obu rankingach to: odpowiednie przygotowanie programu, konstrukcja i elastyczność kursu, metody nauczania i materiały szkoleniowe, kadra akademicka, zdobycie nowych umiejętności, wykorzystanie zdobytej wiedzy po ukończeniu programu, udogodnienia dla uczestników, stosunek jakości do ceny kursu, możliwości skorzystania z podobnej oferty w przyszłości, różnorodność klientów, międzynarodowy zasięg programów, szkoły partnerskie, kobiety i umiędzynarodowienie kadry akademickiej oraz ogólny wskaźnik udzielonych odpowiedzi w badaniu.

Lista uczelni oferujących Customized Programmes została opracowana na podstawie danych przekazanych przez szkoły i klientów korporacyjnych w 2017 roku. Aby program został sklasyfikowany w rankingu, każda uczelnia musiała wskazać minimum 20 klientów, spośród których co najmniej pięciu wzięło udział w badaniu. W sumie w tegorocznej edycji dziennik FT pozyskał dane od około 1 100 klientów (wskaźnik odpowiedzi na poziomie 57%). Każdy ankietowany oceniał program na 10-punktowej skali według szeregu wskaźników. Udzielone odpowiedzi to źródło informacji o pierwszych 10 kryteriach, m.in. takich jak ocena konstrukcji i elastyczności kursu, możliwość kontynuacji nauki w przyszłości i wykorzystanie zdobytej wiedzy, które stanowiły 80% łącznej wagi rankingu. Odpowiedzi klientów były ważone zgodnie z typem programu. Klienci wybierali jedną z trzech opcji klasyfikacji programów: strategiczne – przeznaczone dla ścisłego kierownictwa i zaprojektowane tak, aby wpływać na kierunek rozwoju firmy; ogólne – adresowane do kadry zarządzającej, poświęcone aspektom operacyjnym firmy; lub funkcjonalne - związane z określonym obszarem, takim jak np.: marketing. Należy podkreślić, iż programy strategiczne miały największą wagę, a tym samym największy wpływ na pozycję w rankingu. Odpowiedzi były również ważone w oparciu o staż pracy osoby odpowiedzialnej za określenie kursu, wielkość organizacji klienta i liczbę szkół, którym klient zlecił dostosowanie kursów w ciągu ostatnich trzech lat. Pozostałych pięć kryteriów obliczano na podstawie informacji dostarczanych przez szkoły na temat międzynarodowych klientów, programów zagranicznych, wzrostu, szkół partnerskich i różnorodności kadry akademickiej.

Jeśli zaś chodzi o ranking Open Enrolment, został on sporządzony na podstawie danych udostępnionych przez organizatorów programów i osoby, które ukończyły wskazane programy w zakresie zarządzania w 2017 r. W tym przypadku szkoły biorące udział w rankingu oferowały jeden lub dwa kursy ogólne trwające co najmniej trzy dni i jeden lub dwa kursy zaawansowane prowadzone przez co najmniej pięć dni. Aby program znalazł się w rankingu, aż 20 procent uczestników musiało wypełnić ankietę FT i udzielić odpowiedzi na co najmniej 20 pytań. W tym roku było to około 6 800 osób (wskaźnik odpowiedzi na poziomie 41%). Odpowiedzi uczestników programów zaawansowanych i ogólnych były sortowane osobno, a następnie łączone i ważone w celu wyliczenia wartości pierwszych 10 kryteriów rankingu. Te kryteria określające cechy uczestników, jakość nauczania i znaczenie nabytych umiejętności stanowiły 80% wyniku rankingu. Pozostałe kryteria takie jak różnorodność uczestników i międzynarodowy zasięg, wzrost przychodów, a także lokalizacje i szkoły partnerskie przekazane przez uczelnie zostały wykorzystane do dalszych obliczeń. Ponadto w obu rankingach w kalkulacjach uwzględniono również informacje zebrane w poprzednich latach, pochodzące z odpowiedzi klientów i uczestników (o ile były dostępne). Jeżeli uczelnia uczestniczyła w badaniu przez ostatnie trzy lata, przypisana waga wynosiła 40:33:27, a dane z 2018 roku stanowiły 40 procent. Jeśli zaś informacje pochodziły z dwóch ostatnich lat, wówczas przyjęto wagę 55:45, a dane z 2018 roku stanowiły 55 procent. Wagi przypisane odpowiednio do kryteriów w rankingach zindywidualizowanych i otwartych programów były uzależnione od oceny znaczenia każdego z nich, wydanej przez klientów i uczestników w tegorocznych ankietach. Należy nadmienić, iż wagi kryteriów różnią się nieznacznie z roku na rok i w najnowszej edycji rankingów zostały one nieznacznie skorygowane i zharmonizowane w przypadku informacji przekazanych przez szkoły. Uczelnie, które pojawiają się w obu zestawieniach, zostały zakwalifikowane do ogólnego połączonego rankingu 50 najlepszych szkół na podstawie wagi przypisanej do całkowitych wyników uzyskanych w obu zestawieniach.  

Więcej szczegółowych informacji na temat metodologii rankingów można znaleźć na stronie FT.

Wyniki

Już siódmy rok z rzędu program szwajcarskiej szkoły biznesu IMD zajął 1. miejsce w rankingu Open Enrolment Programmes. Okazuje się, że jakość ma swoją cenę. Według jednego z respondentów ankiety FT, program był absurdalnie drogi, ale pomimo wysokich kosztów liczba uczestników tego programu w 2017 roku wzrosła o prawie 10 procent. Wielu ankietowych przyznało, że w porównaniu z wieloma innymi uczelniami równowaga i różnorodność zajęć, nauczycieli i uczestników jest bardzo dobrze zachowana, a także wyjątkowo dobrze przemyślana. Program jest najlepszy w ośmiu z dziesięciu kryteriów ocenianych przez uczestników. Dalsze miejsca na podium przypadły odpowiednio: University of Oxford Saïd (w 2017 r. 4. miejsce, a w 2016 r. 9. miejsce) i Iese Business School (w 2016 i 2017 r. – 2. pozycja).

Z kolei hiszpańska Iese Business School już po raz czwarty z rzędu jest na szczycie rankingu Customized Programmes, tj. programów dostosowanych do indywidualnych potrzeb klientów. Uczelnia jest znana ze swojego silnego umiędzynarodowienia. To numer 1 ze względu na wielu międzynarodowych uczestników programu, różnorodność kadry akademickiej, a także programy zagraniczne i szkoły partnerskie. Sukces szkoły w tegorocznych rankingach to efekt doskonałych ocen wystawionych przez klientów korporacyjnych. Drugie miejsce w tej kategorii kursów przypadło Duke Corporate Education (w 2016 i 2017 roku 3. miejsce), a trzecie zajęła wspomniana już wcześniej szkoła biznesu z Lozanny, IMD. 

W tym miejscu warto również spojrzeć na wyniki rankingów pod kątem poszczególnych kryteriów. I tak, jeśli chodzi o największą liczbę uczestników, a także najwyższy wzrost przychodów, w rankingu Customized Programmes najlepiej wypadła chińska uczelnia, Renmin University of China School of Business. Z kolei zindywidualizowany program oferowany przez Kenan-Flagler Business School uzyskał najwyższe oceny w kategorii stosunku jakości do ceny. Po wielu latach Ross School of Business na University of Michigan powróciła do pierwszej 15 (uwaga: ostatnio na 13. miejscu była sklasyfikowana w 2002 roku, a w 2012 spadła aż na 55. pozycję). Columbia Business School z Nowego Jorku, która zazwyczaj w rankingach MBA i EMBA dziennika FT zajmuje bardzo wysokie miejsca, w przeszłości nie wypadała tak dobrze w rankingu Customized Programmes. Ze szczytu w 2001 i 2002 spadła aż na 61. miejsce w 2017 roku, a w tegorocznej edycji uczelni udało się odwrócić ten trend i przesunąć o 13 pozycji, na 48. miejsce.

W przypadku rankingu programów Open Enrolment zwycięska uczelnia IMD została doceniona przede wszystkim za materiały dydaktyczne i osiągane cele. Pod względem przygotowania programu najlepiej wypadła szkoła Booth School of Business z Chicago i co ciekawe uczelnia ta zajęła 2. miejsce, jeśli chodzi o kryterium konstrukcji i elastyczności kursu. Z kolei Stanford Graduate School of Business doskonale znany z wysokiej klasy uczestników, nacisku na indywidualny rozwój i przedsiębiorczość został również bardzo wysoko oceniony w klasyfikacji „zakwaterowanie i wyżywienie”.

Wnioski

Jak widać w obu rankingach Executive Education Rankings 2018 czołówka pozostała bez zmian. Niektórym renomowanym szkołom biznesu udało się poprawić swoje lokaty. Wyraźnie widać, że jakość musi kosztować, a uczestnikom programów wysoka cena nie przeszkadza. Na całym świecie oferta programów zarówno typu Customized, jak i Open jest bardzo bogata. W rankingu niestety zabrakło reprezentanta z Polski. Należy także podkreślić, iż wprawdzie z jednej strony metodologia omawianych rankingów FT jest dość skomplikowana, to z drugiej, dziennik stale ją udoskonala i harmonizuje.

Pełne wyniki rankingów dostępne tutaj: https://www.ft.com/content/d8ac59a4-48b8-11e8-8c77-ff51caedcde6


: 15 maja 2018 | : Ciekawostki