Magiczna formuła na karierę -> Artykuły -> executivemba.pl - Strona główna
no logo

Dr. Conrad Pramböck

Head of Compensation Consulting
Pedersen & Partners

[email protected]
www.conradpramboeck.com

Magiczna formuła na karierę

Dr. Conrad Pramböck - 13 grudnia 2013 : biblioteka menedżera

Wielu partnerom biznesowym zadałem następujące pytanie: "Jakie kroki podjęłaś/podjąłeś, aby odnieść sukces w swojej karierze? " Odpowiedź, którą otrzymywałem, najczęściej brzmiała w następujący sposób: "Miałam/łem szczęście! Byłam/łem w odpowiednim miejscu, w odpowiednim czasie i prowadziłam/łem rozmowy z odpowiednimi osobami o właściwych rzeczach".

Początkowo można odnieść wrażenie, że każdy robi to samo - otrzymuje dobrą edukację, jest sumienny, ciężko pracuje, a jego sukces zależy od kaprysu losu. Można by przypuszczać, że tylko przypadek decyduje o tym, czy będziemy cieszyć się karierą, czy harować jak koń w kieracie.

Jednakże nie jest to do końca prawda, że sukces zależy tylko od przypadku. Można przejąć kontrolę nad własnym losem i kształtować go według własnych potrzeb. Nie jest to trudne. Wystarczy wykonać trzy poniższe kroki.

1 . Rozwiń swoje umiejętności

Nabywanie umiejętności wymaga zgłębienia zarówno teorii jak i praktyki. Na przykład robiąc kurs teoretyczny na prawo jazdy, nie stajemy się od razu dobrym kierowcą. Jesteśmy nim po przejechaniu tysięcy kilometrów. Dlatego nawet najlepsze szkolenia, jak studia MBA, mogą być zaledwie pierwszym krokiem w rozwijaniu własnych umiejętności, wykorzystując teorię w praktyce. Ponadto trzeba pamiętać o koncentracji. Ogólnie rzecz biorąc, w budowaniu kariery chodzi o to, aby być w stanie zrobić jedną rzecz naprawdę dobrze. Tak dobrze, żeby nie mieć sobie równych. Innymi słowy należy stworzyć swoje własne Unique Selling Proposition (USP). Nie ma znaczenia, co tworzy USP, ważne, że wyróżnia to nas i że jesteśmy w tym doskonali, bez względu na to jak dziwne może się to wydawać innym. Sebastian Vettel jest klasą sam dla siebie, jeśli chodzi o wyścigi po torze Formuły 1. Arnold Schwarzenegger ma największe mięśnie. Warto zatem mieć własnego asa w rękawie i robić coś lepiej niż ktokolwiek inny.

Dlaczego bycie najlepszym jest takie ważne? Nikt nie jest zainteresowany tym, kto jest na drugim miejscu. Trzeba być najlepszym. Trzeba być jedyną osobą, która może wykonać daną pracę. Chodzi o to, aby twój pracodawca lub partner biznesowy musiał powiedzieć, że „jeśli nie można tego zrobić z tobą, nie zrobimy tego w ogóle".

2 . Zdobądź zaufanie ludzi

Zaufanie można zdobywać na wiele sposobów. Najłatwiej je zdobyć przez dotrzymywanie obietnic. Na co dzień ludzie ufają osobom, które wywiązują się z danego słowa. W biznesie można łatwo stwierdzić czy to, co mówisz i obiecujesz, jest zgodne z prawdą.
Istnieje wiele sposobów, aby dobrze się zaprezentować i pokazać, że jest się doskonałym w danej dziedzinie. Można dobrze się pokazać w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej, podczas rozmowy z potencjalnymi klientami, na swojej stronie internetowej lub blogu, podczas prezentacji, w swoim CV, na LinkedIn czy Xing, itd.
Należy też pamiętać o tym, że obietnice są dobre, ale fakty i wyniki są lepsze, ponieważ one dodają wiarygodności temu, co mówisz. Gdy ktoś pyta: "Czy mówisz po rosyjsku?", proste: "Tak " jest dobrą, ale niewystarczającą odpowiedzią. "Napisałam/łem pracę magisterską w języku rosyjskim" brzmi o wiele bardziej przekonująco. Oto inny przykład: "Czy znasz amerykańską kulturę?" „Tak, znam. Spędziłam/łem kilka lat w Nowym Jorku." Taka odpowiedź nie pozostawia wątpliwości co do twoich umiejętności.
Ponadto jest absolutnie konieczne, aby stale dawać dowody na to, że jest się najlepszym. Roger Federer utrzymywał się na szczycie światowych rankingów tak długo, jak wygrywał turniej po turnieju. Nawet najlepszy tenisista wszechczasów musi udowodnić swoje umiejętności podczas zawodów.
Dobrze jest mówić o swoich sukcesach i osiągnięciach, ale jest jeszcze lepiej, jeśli inni o tym mówią lub piszą. Na przykład Wikipedia usuwa artykuły, które nie są wspierane przez referencje obiektywnych, niezależnych źródeł. Nie ma miejsca na autopromocję na tej platformie. Poniżej przedstawione są inne sposoby na budowanie reputacji: dziennikarz publikuje wywiad z tobą, organizator seminarium zapowiada cię jako mówcę, uczelnia lub firma szkoleniowa wymienia cię jako zewnętrznego wykładowcę na swojej stronie internetowej, klient rekomenduje twoją wiedzę i usługi.

3. Budowa i utrzymanie sieci kontaktów

Rozwinęłaś/ąłeś swoje umiejętności poprzez edukację i doświadczenia praktyczne. Robisz wszystko, aby zdobyć zaufanie ludzi. Teraz nadszedł czas, aby zyskać i utrzymać odpowiednie kontakty.

Aby spotkać odpowiednich ludzi, przede wszystkim trzeba wiedzieć, w którym kierunku chce się zmierzać w karierze zawodowej. Najlepiej starać się zrealizować marzenie swojego życia, czyli osiągnąć coś, co ma niesamowite znaczenie dla Ciebie. Trzeba formułować swoje cele zawodowe, najlepiej w formie pisemnej i rozmawiać o nich z jak największą ilością ludzi.

Zapytaj osoby, którym ufasz: "Kogo jeszcze znasz z kim mam się skontaktować w celu uzyskania porady w tej sprawie?" Im dokładniejszy twój cel, tym łatwiej znaleźć odpowiedni kontakt. Jeśli wszystko, co mówisz, to:" szukam nowej pracy, jakiejkolwiek pracy", to najprawdopodobniej uzyskasz odpowiedź: "No cóż, powodzenia". Taka odpowiedź nie jest w ogóle pomocna. Jeśli jednak powiesz: "Mam zamiar przenieść się do Azji Południowo-Wschodniej, aby rozwijać biznes dla niemieckojęzycznych firm inżynierii mechanicznej. Czy znasz kogoś z kim powinienem porozmawiać o tym?", to możesz spodziewać się cennej dla twojego celu zawodowego odpowiedzi. W takich rozmowach należy podawać szczegółowe informacje, co ułatwia rozmówcom udzielanie odpowiednich z naszego punktu widzenia odpowiedzi. Jeśli już zdobędziesz namiary na właściwe osoby zapytaj, czy przy spotkaniu z nimi możesz podać informacje skąd się o nich dowiedziałeś.
Networking oznacza dążenie do osiągnięcia tego, co chcesz osiągnąć, korzystając z kontaktów twoich kontaktów. Może to wyglądać w następujący sposób: " Nasz wspólny XY przyjaciel poprosił mnie, aby skontaktować się z Tobą bezpośrednio". Następnie należy w skrócie przedstawić się i wyjaśnić, co chce osiągnąć, np.: „Jestem kierownikiem sprzedaży austriackiej firmy produkcyjnej. Planujemy rozszerzyć naszą działalność gospodarczą do Skandynawii, a pan XY zasugerował bym zwróciła/ł się do Pana o poradę w tej sprawie".
Zapytaj też osoby z twojej nowo utworzonej listy kontaktów, kto jeszcze może być w stanie ci pomóc. W ten sposób można stopniowo rozszerzać swoją sieć. Dodaj te osoby do platform społecznościowych takich jak LinkedIn, Xing. Pozwoli ci to ponownie nawiązać kontakt z nimi nawet po roku.

Magiczna formuła na karierę

Jeśli już znasz trzy kroki do rozwoju swojej kariery: umiejętności - zaufanie - sieci, spróbuj wykonać je w innej kolejności. Zobacz, która konfiguracja zadziała najlepiej, a otrzymasz magiczną formułę udanej kariery. Niezależnie od tego, czy chcesz stać się menedżerem, przedsiębiorcą osiągającym sukcesy, gwiazdą filmową, mistrzem świata Formuły 1 czy top modelką, magiczna formuła na karierę brzmi: "Moja sieć ma wiarę w moje umiejętności."

To właśnie w tego typu środowisku szczęście przyjdzie na swój sposób, przynosząc dary w postaci kontraktów biznesowych i możliwości pracy, które wcześniej nie były możliwe. Jeśli nie powiedzie ci się, to dlatego, że nie udało ci się spełnić jednego z tych etapów.

Wiele osób zaczyna swoją karierę poprzez budowanie sieci kontaktów. Ale jest to stawianie wozu przed koniem. Będąc jeszcze na studiach, spotykają prezesów firm na polu golfowym, licząc na ich łaskawą pomoc. Jednakże jest o wiele lepiej najpierw rozwijać swoje umiejętności, a następnie zbudować sieć. Pierwszą osobą, która musi mieć wiarę w Ciebie, to ty sam. Po tym wszystkim, znajdziesz satysfakcjonującą karierę oraz będziesz mógł powiedzieć o wszystkich swoich zadaniach i aktywnościach zawodowych: "Robię je naprawdę dobrze."